Wednesday, November 21, 2018

Assalamualaikum...


Ini adalah sarapan utk anak anak.. Penkek yang simple
dan memang sangat senang sesuai lah unk kita yang bekerja ni kan...

Jom kita tengok resepi dulu ya..

Resepi penkek mudah

1 cawan tepung gandum
1 camca teh baking powder
3 sudu gula pasir
1 cawan susu segar ( sy guna susu cair saja)
1 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanilla kalau suka ya
2 sudu butter ( sy guna minyak jagung daisy)
Sedikit garam


Caranya

Telur ayam dipukul sedikit san dicampur ngan esen vanilla
Sy blend je semua ya.. masukkan garam, gula pasir dan minyak atau butter,susu segar, tepung gandum dan baking powder blend hingga sebati..,

Kalau ada tepung yang masih berketul tapis dulu ya utk dapatkan hasil yang memuaskan

Rehatkan adunan selama 20 minit untuk dapatkan hasil penkek yang gebu dan lembut.

Memang penkek ni dah sejuk pun masih tetap lembut lagi

Selamat mencuba ya!!!

Sunday, September 25, 2016




BANTAL HOTEL 


Assalamualaikum 

Disini saya ingin berkongsi mengenai Bantal Hotel.

Tidur ni memang penting untuk semua individu. Sudah tentu
kita mahukan bantal yang sedap dan selesa supaya tidur kita tidak terganggu kan. 
Selalunya bila bantal keras, atau terlalu lembik, bangun pagi 
mesti kita akan mengalami sakit kepala, sakit tengkok, rasa
ngantuk lagi dan badan rasa lemah saja.

Sebab itulah tidur ni amat penting untuk kita tidak mengira peringkat umur mesti 8 jam sehari, barulah kita bangun pagi dengan ceria dan bersemangat.


Bantal Hotel


Bantal Hotel ni ada bermacam jenis. Untuk entry kali ni, saya mulakan dengan Bantal Hollowfill. 

Bantal hotel ni bukan 2nd hand ya. Bantal baru dari kilang. 

Bantal ni sangat selesa,empuk,lembut,ringan. Anda patut mencubanya.

Bantal Hotel Hollowfill
Polyester + fibre 
19x29
Ringan
Mudah dibasuh 
Anti allergic

Harga: 
1Pc /  rm 35
4 pc keatas - rm 30/pc 

Bantal Hotel Penang beroperasi secara COD disekitar Pulau Pinang dan juga di Sungai Petani pada hari yang ditetapkan. Bantal ini juga boleh dihantar menggunakan khidmat Pos Malaysia untuk kawasan di luar Pulau Pinang.


BANTAL HOTEL

Sekiranya berminat untuk mencuba dan mendapatkan Bantal Hotel Penang, untuk COD dikawasan Pulau Pinang dan sekitarnye boleh menghubungi agen di bawah :

Facebook : @bantalhotelpenang

Whatsapp : Fina (0174299421)


BANTAL HOTEL 

Monday, June 6, 2016

RESEPI JERUK BAWANG MURTABAK




Assalamualaikum...

Selalu bila kita beli murtabak, peniaga akan sediakan jeruk bawang. Tapi jeruk ni sy x boleh makan sebab peniaga letakkan cuka.

Hari ni sy ingin berkongsi resepi JERUK BAWANG MURTABAK edisi saya sendiri. 


resepi:

bawang besar   1 kilo    - kupas kulit, basuh dan hiris nipis-nipis
serbuk asam boi           - 2 camca besar
gula                             - 1 camca besar
garam                          - 1 camca teh 
cili padi                        - 7 biji ( klu x mau pedas kurang kan ya) hiris halus
pewarna merah             - sedikit 
air limau kasturi            - 1-2 bji 

gaul hingga rata semua bahan2, dan simpan dalam peti sejuk buat 2-3 jam dan sedia dimakan dengan murtabak



IMAGE DARI GOOGLE




  

Monday, November 16, 2015

MEE SUA SUP

mee sua sup



MEE SUA SUP

Assalamualaikum semua.. malam ni hujan pula kat Penang.
Apa lagi, laparlah pulak anak-anak kesayangan ni..
 Menu malam ni  Mee Sua Sup.. menu yang paling simple
tapi sedap... jom kita tengok resepi nya ya

1 ulas bawang putih
1/2 peket mee sua
daun sup dan daun bawang
karot, sedikit bunga kobis, dan putik jagung
sedikit udang atau ayam
kiub ayam knor 
cabai melaka (jika suka makan pedas)

1. tumis bawang putih hingga naik bau
   2. masukkan ayam dan kacau seketika
3. masukkan kiub ayam knor   
4.masukkan air.bila mula mendidih boleh masukkan karot.
5.  kemudian boleh masukkan mee sua, bunga kobis,
putik jagung, udang dan garam secukup rasa
setelah mee sua masak , boleh masukkan daun sup dan 
daun bawang dan cabai melaka (jika tak nak tak payah letak ya)
mee sua sup sedia dihidangkan.
Selamat mencuba ya.......    










Monday, October 6, 2014